Чи задумувалися ви коли-небудь, чому популярні книги про те, як стати мільйонером, не перетворюють жодного з їх читачів на мільйонерів? Чи чому успішні компанії, такі як Майкрософт, Google або Facebook, з'являються лише раз на десятиліття, хоча їх історія успіху розглянута детально, вивчена і навіть екранізована у фільмах? Відповідь проста: будь-яка історія успіху - це завжди випадковість, при цьому найцінніша інформація залишається у головах тих, хто не зміг досягти успіху.
Цей феномен вперше був описаний під час Другої світової війни. Математик Абрахам Вальд вивчав розташування отриманих американськими бомбардувальниками пошкоджень під час бойових завдань. Найчастіше крила, стабілізатори і фюзеляж були пошкоджені ворожим вогнем, найменше пробоїн припадало на кабіну пілота, двигуни та паливну систему.
Здається, що слід посилити саме ті місця, які отримали найбільше пошкоджень, однак Вальд вирішив інакше. Він розумно припустив, що сам факт повернення літака з такими пошкодженнями на базу свідчить про те, що вони не є критичними, і слід посилити ті частини корпусу, які залишилися цілими. Цей висновок підтвердився після закінчення війни, коли з лісів і боліт почали піднімати збиті літаки.
Виявилося, що саме ті місця, про які говорив Вальд - двигуни, паливна система і кабіна пілота - були пошкоджені. З такими пошкодженнями літак не міг летіти - або загибав пілот, або втікало всі паливо, або замикалося двигун, проте про все це не знали і не могли знати на базі, оскільки літак до неї просто не долітав. У результаті всю статистичну інформацію про пошкодження інженери збирали з повернутих літаків, а інформації про втрачені машини не було.
Ту саму помилку ми спостерігаємо і в бізнес-середовищі. Люди намагаються докладно вивчити біографії успішних підприємців, ходять на їх тренінги, купують їх книги про досягнення успіху, але навіть дотримуючись всіх цих порад, не досягають успіху. Причина така ж, як і в випадку з бомбардувальниками Вальда - в книгах мільйонерів зібрана найбезглуздіша частина інформації - що робити і як себе поводити, коли умови складаються максимально сприятливо. Про те, що робити, коли все обертається проти вас, в цих книгах немає ні слова. Найціннішою інформацією володіють люди, які намагалися побудувати бізнес і зазнали невдачі, але вони не пишуть книг, а якби й писали, ніхто їх не купував.
Статистика немилосердна: від 90 до 95% всіх бізнесів руйнуються у перші п'ять років, з решти, що виживає, ще 80% руйнується протягом наступних п'яти років. В результаті, через 10 років стійкий бізнес мають лише 1-2% стартаперів, інші опиняються на межі розорення. При цьому 1-2% залишилися на плаву не тому, що вони зробили все краще за всіх або передбачили всі ризики заздалегідь, а просто тому, що потрапили у відповідний час у відповідне місце. Повторити з нуля свій успіх їм вже не вдасться, і цей експеримент у науці, який неможливо повторити, виконуючи ту саму послідовність дій, називається випадковістю.
Мораль цієї басні така: АНАЛІЗУЙ ЧУЖІ ПОМИЛКИ, читачу, чужий успіх все одно не дістанеться тобі, але ЗБІЛЬШИТИ Ймовірність УСПІШНОГО РЕЗУЛЬТАТУ для себе можна повністю.
Немає коментарів:
Дописати коментар